SEPA inkaso

Aké údaje sú dôležité pre platenie SEPA inkasom a čo znamenajú?

CID (Creditor Identifier) je jedinečný identifikačný údaj príjemcu (inkasanta). CID prideľuje správca registra príjemcov SEPA inkasa v krajine, kde príjemca sídli, v SR je to NBS. Bez pridelenia CID nie je možné vykonávať inkaso platieb.

Mandát je súhlas na realizáciu SEPA inkasa, ktorý udeľuje podpísaním platiteľ príjemcovi inkasa. Na základe neho je príjemca inkasa oprávnený poslať platobný príkaz na SEPA inkaso do banky platiteľa. Mandát musí obsahovať UMR, IBAN/BIC platiteľa, meno a adresu platiteľa, CID, názov a adresu príjemcu, typ inkasa (jednorazové/opakované), typ schémy (CORE/B2B), dátum podpisu mandátu, podpisy.

UMR (Unique Mandate Reference) je referencia mandátu t.j. jedinečné označenie (číslo, text,...), ktoré slúži na jednoznačnú identifikáciu inkasného vzťahu. UMR oznámi príjemca (inkasant) platiteľovi pri podpise mandátu.

SEPA inkaso z pohľadu platiteľa

Aké podmienky musí splniť platiteľ aby mohol platiť SEPA inkasom?

Pre platenie SEPA inkasom musí platiteľ splniť tieto podmienky:

  • má v banke otvorený účet v mene EUR,
  • vopred sa s príjemcom na platení inkasom dohodol a podpísal mu mandát,
  • zriadil si v banke Súhlas so SEPA inkasom.

Ako si platiteľ môže chrániť účet voči SEPA inkasu?

Banka umožňuje nastaviť 3 stupne ochrany účtu platiteľa voči SEPA inkasu:

  • ak platiteľ nemá k svojmu účtu zriadený žiadny Súhlas so SEPA inkasom, jeho účet je voči SEPA inkasu zatvorený.
  • Ak si platiteľ zriadi „Súhlas so SEPA inkasom pre konkrétneho príjemcu“, jeho účet je voči SEPA inkasu podmienečne otvorený; platiteľ povoľuje vykonať z jeho účtu SEPA inkaso iba pre konkrétneho, ním určeného príjemcu (pre akýkoľvek účet tohto príjemcu). K jednému účtu môže byť zriadených viac Súhlasov s inkasom pre konkrétneho príjemcu.
  • Ak si platiteľ zriadi „Súhlas so SEPA inkasom pre akéhokoľvek Príjemcu“, jeho účet je otvorený pre akékoľvek Spotrebiteľské SEPA inkaso. K jednému účtu môže byť zriadený iba jeden Súhlas so SEPA inkasom pre akéhokoľvek Príjemcu.

Súhlas so SEPA inkasom si môže platiteľ zriadiť na ktorejkoľvek pobočke alebo aj cez elektronické bankovníctvo. Pri zriaďovaní Súhlasu s inkasom treba mať k dispozícii mandát platiteľa daný príjemcovi.

Kedy môže platiteľ požiadať o odmietnutie /vrátenie SEPA inkasa?

Platiteľ môže požiadať o odmietnutie (nevykonanie) jednej platby inkasa, čakajúcej na zaúčtovanie max. 10 a min. 1 bankový pracovný deň pred dátumom splatnosti inkasa. Všetky nasledujúce inkasá budú vykonané v súlade so Súhlasom so SEPA inkasom. Po zúčtovaní SEPA inkasa je žiadosť o jeho odmietnutie neplatná.

Platiteľ môže požiadať o vrátenie peňažných prostriedkov, ktoré mu boli SEPA inkasom odpísané z účtu:

  • max. 8 týždňov odo dňa oprávneného zúčtovania SEPA inkasa – platí iba pre SEPA inkaso schémy CORE (spotrebiteľ),
  • maximálne 13 mesiacov odo dňa nesprávneho / neoprávneného zúčtovania SEPA inkasa – platí pre SEPA inkaso schémy CORE aj B2B.

O odmietnutie / vrátenie SEPA inkasa môže platiteľ požiadať na ktorejkoľvek pobočke a aj cez elektronické bankovníctvo.