Dôležité informácie - pravidlá bezpečného správania sa na internete a v internetovom bankovníctve
Vážená klientka, vážený klient,
s rastúcim záujmom o nové technológie a prudko sa zvyšujúcim počtom používateľov internetového bankovníctva Online Banking a BusinessNet aj mobilného bankovníctva Smart Banking UniCredit Bank by sme vás radi upozornili na niekoľko základných zásad bezpečného správania na internete a v internetovom bankovníctve. Ich dodržiavaním minimalizujete prípadné napadnutie vašich počítačov a mobilných zariadení vírusom alebo iným škodlivým softvérom a maximalizujete ochranu svojich dát a finančných prostriedkov. Prečítajte si preto, prosím, pozorne toto desatoro.
1. Svoje bezpečnostné údaje poznáte len vy a nikto iný
Nikdy neoznamujte nikomu inému svoje bezpečnostné údaje do internetového bankovníctva (užívateľské číslo, heslo, PIN, bezpečnostný kód), ani ich neposielajte e-mailom alebo prostredníctvom sociálnych sietí. Predovšetkým pri prihlasovaní dbajte na svoje súkromie a kontrolujte, či si ďalšie osoby nemôžu zaregistrovať vaše prihlasovacie údaje. Rovnako nenechávajte svoj počítač alebo mobilný telefón bez dozoru, používajte zámky klávesníc a prístupové kódy k zariadeniu. Vyvarujte sa používania produktov priameho bankovníctva na verejnosti (napríklad v dopravných prostriedkoch) alebo v monitorovaných miestnostiach (napríklad v dohľade bezpečnostných kamier).
2. Dávajte pozor na to, odkiaľ pristupujete do internetového bankovníctva
Nepoužívajte internetové bankovníctvo na počítačoch, u ktorých si nemôžete byť istí, či na ňom nie sú nainštalované škodlivé programy. Rozhodne sa vyvarujte akýchkoľvek verejných počítačov v internetových kaviarňach alebo na letiskách a v informačných centrách. Pokiaľ je to možné, používajte pre prístup do svojho internetového a mobilného bankovníctva len svoj osobný počítač alebo telefón. Vždy si v hlavičke prehliadača skontrolujte, či do internetového bankovníctva pristupujete zabezpečeným pripojením. Spoznáte to jednoducho, stránka začína https:// (dôležité je „s“ na konci), prípadne vás na to upozorní samotný prehliadač zelenou farbou, alebo symbolom zamknutého zámku pred názvom webu.
3. Pozor na neznáme odkazy a webové stránky
Navštevujte na internete len známe a dôveryhodné stránky. Dnešní útočníci sú vynaliezaví a dokážu veľmi verne reprodukovať napríklad prihlasovaciu stránku do internetového bankovníctva a šikovne vás na ňu naviesť. Preto pozor na akékoľvek neznáme odkazy na internete a v e-maile, ktoré by vás doviedli na stránky pripomínajúce prihlasovací formulár do internetového bankovníctva, e-mailu, alebo napríklad sociálnych sietí). Ak sa vám zdá prihlasovacia obrazovka k produktom internetového bankovníctva akokoľvek podozrivá, neprihlasujte sa a kontaktujte zákaznícku linku. Vždy si v hlavičke prehliadača pre istotu skontrolujte, či sa skutočne nachádzate na danej webovej stránke a nie na tej falošnej (internetové bankovníctvo UniCredit Bank má stránku https://sk.unicreditbanking.net).
Obzvlášť nebezpečné môžu byť stránky s erotickým obsahom alebo stránky na sťahovanie softvéru, videí a hudby, ktoré často obsahujú množstvo nebezpečného softvéru a vírusov.
4. Podozrivý e-mail? Neotvárať a radšej zmazať.
UniCredit Bank vám nikdy nepošle e-maily s výzvou na poskytnutie identifikačných údajov, hesiel, PIN kódov, atď. Na takéto výzvy nikdy nereagujte a informujte, prosím, zákaznícku linku. Vo svojej e-mailovej schránke otvárajte len dôveryhodné e-maily od známych a očakávaných odosielateľov. Ak sa e-mail zdá byť akokoľvek podozrivý, radšej ho rovno zmažte. Ak ste ho už otvorili, určíte neotvárajte prílohy a odkazy, ktoré obsahuje. A pokiaľ sa vám neúmyselne podarí kliknúť na odkaz alebo otvoriť prílohu, rýchlo ju zatvorte a nenechávajte program ani prehliadač nič inštalovať.
5. Chráňte sa proti spamu
Najlepším nástrojom, ako väčšinu nechcenej a nebezpečnej pošty eliminovať, je nastaviť a aktívne používať e-mailovú ochranu proti spamu. Väčšina verejných služieb ju ponúka, rovnako ako mnoho e-mailových klientov, napríklad Outlook a ďalšie. Jej nastavenie je často intuitívne a jednoduché. Zvážte použitie aj ďalších bezpečnostných programov, napríklad antispyware a antiadware, ktoré vás ochránia pred nechcenými reklamami a nebezpečnými programami.
6. Používajte a aktualizujte antivírový program aj firewall v počítači i v telefóne
Pravidelne vykonávajte kontrolu svojich zariadení prostredníctvom antivírového programu. Antivírový program nikdy nevypínajte, nezabúdajte pravidelne aktualizovať a používajte jeho najnovšiu verziu, ktorá má implementovanú ochranu aj detektory škodlivého softvéru. Podvodníci nespia, preto čím starší antivírový program, tým menej účinný je proti novým hrozbám. Zároveň odporúčame na počítači používať firewall. Vybavte antivírusom aj svoj inteligentný mobilný telefón. Že telefóny vírusy nenapadajú je nebezpečný mýtus, ktorý sa vám môže ľahko vypomstiť. Ak máte podozrenie, že váš počítač alebo mobilný telefón napadol vírus, nepoužívajte ho na prístup do internetového bankovníctva, ani k iným službám s vašimi osobnými údajmi (e-mail, sociálne siete, internetové obchody, atď.) a kontaktujte IT odborníka.
7. Aktualizujte svoje zariadenia, počítač aj mobilný telefón
Pravidelne tiež aktualizujte svoje programy aj operačný systém. Obzvlášť dôležité je aktualizovať internetový prehliadač v počítači aj telefóne a všetky jeho takzvané zásuvné moduly (napríklad prehrávač Flash). Aktualizujte tiež všetky svoje bezpečnostné programy. Sledujte tiež vydávanie opráv operačného systému a neodkladajte ich inštaláciu „nabudúce“. Pre inteligentné telefóny a tablety odporúčame používať najnovšiu verziu operačného systému (tzv. firmware), ktorý výrobca pre zariadenia oficiálne ponúka. Všetky staré verzie vašich programov sú potenciálnou hrozbou pre bezpečné surfovanie aj pre vaše finančné prostriedky. Nikdy neinštalujte do svojho počítača a telefónu programy, ktorých pôvod nepoznáte. Na mobilné telefóny inštalujte len aplikácie z oficiálnych obchodov s aplikáciami - Google Play (Android), App Store (iOS), Windows Marketplace (Windows Phone).
8. Majte prehľad o svojom zostatku a transakciách
Vedieť, koľko peňazí vám zostáva na účte a aké transakcie ste vykonali, je najlepší nástroj včasného varovania, že niečo nie je v poriadku. Nechajte si preto automaticky posielať SMS alebo e-maily s informáciami o vykonaných transakciách. Ak zaregistrujete akúkoľvek operáciu, ktorú ste nerealizovali, okamžite kontaktujte banku.
9. Pravidelne sledujte novinky o bezpečnosti na internete
Čím viac informácií máte, tým bezpečnejšie sa dokážete na internete správať. Pravidelne preto sledujte najnovšie správy z oblasti bezpečnosti na internete a dodržiavajte všetky odporúčané pravidlá.
10. Máte podozrenie? Ihneď kontaktujte zákaznícku linku
V prípade, že spozorujete niečo podozrivé v súvislosti s vaším internetovým alebo mobilným bankovníctvom, neváhajte okamžite kontaktovať Infolinku UniCredit Bank +421 2 6920 209.
S pozdravom,
Vaša UniCredit Bank